ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NR 15 W GDAŃSKU

ROK SZKOLNY 2023/2024

 

Główny kierunek pracy:  " W świecie literatury "

 Zadania:

  1. Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
  2. Nabywanie kompetencji językowych
  3. Kształtowanie poczucia przynależności narodowej i europejskiej, wychowanie do wartości.

 Główne cele programu:

  • zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą polską i wybranych krajów Europy,
  • rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki i poszukiwania wiedzy, rozwijanie czynności intelektualnych
  • wykorzystanie literatury w procesie wychowawczym (wprowadzenie dziecka w świat wartości moralnych i zasad współżycia społecznego)
  • wykorzystanie tekstów literackich w dziecięcej strategii radzenia sobie
    z różnymi, często trudnymi sytuacjami
  • wprowadzenie profilaktyki wad wymowy wieku dziecięcego

 Cele szczegółowe:

  • wprowadzenie dzieci w świat literatury
  • ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych
  • przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek w celu rozwijania swoich zainteresowań i poglębiania wiedzy
  • budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – plastyczne oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej
  • zapoznanie dzieci z biblioteką, czytelnią i księgarnią
  • wdrażnie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek
  • zachęcanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom
  • stwarzanie okazji do samodzielnego czytania i oglądania książek
  • wyzwalanie w dzieciach potrzeby poszukiwania odpowiedzi na swoje pytania dotyczące otaczającego świata poprzez korzystanie z różnorodnych pozycji książkowych (atlasy, encyklopedie dziecięce, książki tematyczne)
  • wykorzystanie pozytywnych bohaterów literackich do kształtowania właściwych postaw moralnych i społecznych
  • uświadomienie dorosłym ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju umysłowego, psychicznego i moralnego
  • propagowanie idei ciekawej i rozwijającej wyobraźnię lektury, mogącej być inspiracją do dalszej twórczości, kreatywnej zabawy
  • tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych
  • prowadzenie ćwiczeń logopedycznych, wzbogacanie słownika dzieci, kształtowanie kompetencji słuchowych
pliki do pobrania