ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NR 15 „Niezapominajka”

W GDAŃSKU

 NA ROK SZKOLNY 2025/2026

GŁÓWNY KIERUNEK PRACY:

„Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej – kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich, odpowiedzialności za region i ojczyznę, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych”

 

GŁÓWNE CELE PROGRAMU:

  • kształtowanie postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich poprzez kontakt z tradycją i kulturą ludową
  • rozwijanie tożsamości narodowej, poczucia przynależności do tradycji i kultury polskiej,
  • poznawanie różnych miast i regionów Polski poprzez literaturę, muzykę, taniec, stroje i zwyczaje,
  • rozwijanie wrażliwości artystycznej (piosenka, taniec, plastyka, teatrzyk),
  • kształtowanie postaw społecznych: ciekawości świata, współpracy, szacunku dla pracy ludzkiej, przyrody i tradycji,
  • wspieranie wszechstronnego rozwoju dziecka poprzez aktywne metody pracy.

Lp

Działania

Termin

Osoba odpowiedzialna

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Realizacja cyklu tematów „ Z Pyzą wędrujemy – Polskę poznajemy” inspirowanych serialem animowanym dla dzieci na podstawie książki K. Januszewskiej „Pyza na polskich dróżkach”

Wrzesień – „Za progiem” (projekcja odcinka)

  • poznanie postaci Pyzy i wprowadzenie w podróż,
  • zabawy integracyjne: kim jestem, skąd pochodzę,
  • moja rodzina,
  • Polska na mapie – wprowadzenie do wędrówek.

 Październik – „Siedem koników – Kraków” (projekcja odcinka)

  • poznanie wybranej legendy krakowskiej,
  • strój krakowski, tańce (krakowiak),
  • „Pyza i licho” – wizyta Pyzy w młynie mielącym zboże.

 Listopad – „Pyza i bobaki – Andrzejkowe tradycje” (projekcja odcinka

  • zwyczaje ludowe związane z jesienią,
  • zabawy andrzejkowe: lanie wosku, wróżby,
  • opowieści o duszkach i strachach (w formie łagodnej, przyjaznej dzieciom),
  • piosenki i wyliczanki ludowe.

 Grudzień – „Toruńskie igraszki” (projekcja odcinka)

  • Toruń i pierniki – wspólne pieczenie pierników,
  • poznanie wybranej legendy (o toruńskich katarzynkach lub o kocie toruńskim),
  • kolędy i zwyczaje bożonarodzeniowe w różnych regionach Polski.

 Styczeń – „Wesele kujawskie” (projekcja odcinka)

  • tradycje karnawałowe,
  • zabawy muzyczno-ruchowe przy muzyce ludowej (kujawiak),
  • przygotowanie przedszkolnego balu karnawałowego.

 Luty – „Na zbójeckim szlaku – Podhale” (projekcja  
odcinka)

  • góry i górale – stroje, muzyka, instrumenty,
  • tańce góralskie, przyśpiewki,
  • zimowe sporty i bezpieczeństwo.

 Marzec – „Spotkanie z Gryfikiem”

  • „Mieszkamy na Kaszubach”- animacja w języku kaszubskim (https://kaszubskidladzieci.pl/lekcja/mieszkamy_na_kaszubach/film/mieszkamy_na_kaszubach),
  • dlaczego Gryf jest symbolem województwa pomorskiego? (bajka w ramach projektu "Razem opisujemy pomorskie"),
  • poznanie podstawowych zagadnień dotyczących regionu Kaszub,
  • wiosenne zwyczaje na Kaszubach (wiosenny pochód przedszkolaków z Pani Zëmą, czyli kaszubską Marzanną).   

Kwiecień – „Szukanie Wielkanocnego Zajączka”

  • poznanie kaszubskich tradycji wielkanocnych (pisanki kaszubskie; śmigus-dyngus, wycinanki kaszubskie, gniazdka dla zajączka),
  • „Kowal” – taniec kaszubski,
  • „Abecadło kaszubskie” .

 Maj – „Pyza w Warszawie

  • poznanie stolicy i symboli narodowych,
  • wspólne śpiewanie piosenek patriotycznych,
  • teatrzyk na podstawie wybranej legendy.

 Czerwiec – „Władca wydm” (projekcja odcinka)
- poznanie przyrody i krajobrazów Pomorza

  • odwiedziny u rybaków,
  • tajemnice bursztynu,
  • Gdańsk nasze miasto ,
„Hej! Ho! Żagle staw” - Szanteczka dla dzieci.

Cały rok

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wszyscy nauczyciele

2.

Rozwijanie muzykalności i koordynacji ruchowej  poprzez naukę prostych tańców ludowych, śpiewanie przyśpiewek ludowych, zabawy integracyjne na podstawie dawnych zabaw i piosenek ludowych.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

3.

Rozwijanie i doskonalenie umiejętności manualnych poprzez tworzenie prac plastycznych z elementem folkloru.

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

4.

Rozwijanie kompetencji językowych poprzez słuchanie legend i baśni ludowych, naukę krótkich wierszyków, wyliczanek , rozmowy o zwyczajach i tradycjach ludowych

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

5.

Wykorzystanie elementów ludowych podczas organizacji imprez okolicznościowych

Cały rok

Wszyscy nauczyciele

6.

Warsztaty z twórcą ludowym

 

 

7.

Konkurs rękodzielniczy we współpracy z Rodzicami „Ozdoby choinkowe inspirowane folklorem”

XII

M. Tobijańska,

G. Szturo
L. Deszczyńska

8.

Rowerowy maj.

V

D. Zręba

9.

Organizacja Festynu rodzinnego „Na ludowo”

VI

Wszyscy nauczyciele

    Przyjęty do realizacji w dniu 29.08.2025 – uchwała nr 3/08/2025