ROCZNY PLAN PRACY PRZEDSZKOLA NR 15 W GDAŃSKU
ROK SZKOLNY 2023/2024
Główny kierunek pracy: " W świecie literatury "
Zadania:
- Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci.
- Nabywanie kompetencji językowych
- Kształtowanie poczucia przynależności narodowej i europejskiej, wychowanie do wartości.
Główne cele programu:
- zapoznanie dzieci z literaturą dziecięcą polską i wybranych krajów Europy,
- rozbudzanie motywacji do samodzielnego sięgania po książki i poszukiwania wiedzy, rozwijanie czynności intelektualnych
- wykorzystanie literatury w procesie wychowawczym (wprowadzenie dziecka w świat wartości moralnych i zasad współżycia społecznego)
- wykorzystanie tekstów literackich w dziecięcej strategii radzenia sobie
z różnymi, często trudnymi sytuacjami - wprowadzenie profilaktyki wad wymowy wieku dziecięcego
Cele szczegółowe:
- wprowadzenie dzieci w świat literatury
- ukazanie przedszkolakom właściwego kontaktu z książką poprzez wzór osób dorosłych
- przygotowanie dzieci do późniejszego, samodzielnego wyboru książek w celu rozwijania swoich zainteresowań i poglębiania wiedzy
- budzenie zaciekawienia książką przez zabawy literacko – plastyczne oraz atrakcyjny kącik książki w sali przedszkolnej
- zapoznanie dzieci z biblioteką, czytelnią i księgarnią
- wdrażnie do dbałości o czysty i estetyczny wygląd książek
- zachęcanie rodziców do głośnego i systematycznego czytania dzieciom
- stwarzanie okazji do samodzielnego czytania i oglądania książek
- wyzwalanie w dzieciach potrzeby poszukiwania odpowiedzi na swoje pytania dotyczące otaczającego świata poprzez korzystanie z różnorodnych pozycji książkowych (atlasy, encyklopedie dziecięce, książki tematyczne)
- wykorzystanie pozytywnych bohaterów literackich do kształtowania właściwych postaw moralnych i społecznych
- uświadomienie dorosłym ogromnego znaczenia czytania dziecku dla jego rozwoju umysłowego, psychicznego i moralnego
- propagowanie idei ciekawej i rozwijającej wyobraźnię lektury, mogącej być inspiracją do dalszej twórczości, kreatywnej zabawy
- tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych
- prowadzenie ćwiczeń logopedycznych, wzbogacanie słownika dzieci, kształtowanie kompetencji słuchowych
pliki do pobrania